آموزش های ساعت مچی

چرا ساعت مچی را روی دست چپ می بندند

چرا ساعت مچی را روی دست چپ می بندند

همه افرادی که ساعت به دست می کنند تا الان برایشان این سوال پیش آمده که چرا ساعت مچی را روی دست چپ می بندند؟ همان‌طور که همه می‌دانیم میان مردم این‌طور عرف شده است که مچ صحیح برای بستن ساعت، مچ دست چپ است. اما بعضی افراد گاهی خلاف عرف عمل می‌کنند و کارهای دیگران را به چالش می‌کشند. شما هم شاید تاکنون به فکر خرید ساعت و قیمت ساعت مچی بچه گانه افتاده باشید یا یک ساعت در دست داشته باشید و به این قضیه فکر کرده باشید که چرا ساعت را در دست چپ می بندند و به دنبال یافتن دلایل این کار افتاده باشید. در بحث مچ بستن ساعت هم امروزه افراد زیادی تمایل به شکستن عادت‌ها دارند و گاهی ساعت را در دست مخالف یعنی دست راست می‌بندند. این مورد از گذشته تاکنون موزد بحث بوده و همچنان هم ادامه دارد و این امر با گسترش رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی بیش‌ازپیش موردبحث قرار می‌گیرد.

بعضی از افراد هنگام مواجهه با افرادی که ساعت خود را در دست راست بسته‌اند معتقدند که آن‌ها ساعت را در دست اشتباهی بسته‌اند. اما شاید شما هم از خود بپرسید چرا باید ساعت مچی را در دست چپ بست و دلیل این کار آیا به گذشته ربط دارد یا خیر؟

در این مطلب قصد داریم که دلایل بستن ساعت مچی در دست چپ و شناختن دست چپ به‌عنوان مچ صحیح را موردبررسی قرار دهیم.

بستن ساعت بر روی دست راست یا چپ

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که ساعت را در دست چپ خود ببندید. بیشتر افراد ساعت خود را در دست مخالف می‌بندند. بدین معناست افرادی که دست راست آن‌ها غالب است تمایل دارند ساعت خود را در دست چپ ببندند و افراد چپ‌دست هم ساعت را در دست راست خود می‌بندند. امروزه همین امر سبب شده است که برندهایی مانند تودور به فکر بازاریابی باشند و ساعت‌های مناسب افراد چپ‌دست وارد بازار کنند. ساعت‌های این برند که برای افراد چپ‌دست طراحی‌شده‌اند برخلاف ساعت‌های معمول دسته‌ی کوک آن‌ها در سمت چپ ساعت قرارگرفته است تا هنگام استفاده از آن به‌راحتی بتوانند ساعت را تنظیم کنند. همان‌طور که می‌دانید اکثر افراد راست‌دست هستند و همین امر سبب شده که بیشتر افراد ساعت خود را در دست چپ ببندند. اما این احتمال صد در صد نیست و افرادی هم هستند که دوست دارند ساعت خود را در دست چپ ببندند یا افراد چپ‌دست هم ساعتشان را در دست چپ می‌بندند.

شاید شما در این مطلب به دنبال دلیل علمی یا تاریخی‌ای برای بستن ساعت مچی در دست چپ باشید اما باید بگوییم که مزایای عملی بستن ساعت مچی بر روی دست چپ آن‌چنان اهمیتی ندارد زیرا همه می‌دانیم که اکثر افراد جامعه راست‌دست هستند و به‌راحتی می‌توان دلیل معمول بودن این قاعده را متوجه شد. همه می‌دانیم که کاری تبدیل به عرف و قانون می‌شود که توسط اکثر افراد جامعه انجام شود و ازآنجایی‌که اکثر افراد قبول کرده‌اند و ساعتشان را بر روی دست چپ می‌بندند این امر به یک قانون و عرف تبدیل‌شده است.

تنظیم راحت تر زمان با بستن ساعت روی دست چپ

برتری‌های بستن ساعت بر روی دست چپ

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که ساعت خود را بر روی دست چپ می‌بندید باید به شما بگویم که این کار شما چند مزیت عمده دارد. شایان‌ذکر است که این مزیت‌ها فقط برای راست‌دست‌ها صدق می‌کنند زیرا قاعده پوشیدن ساعت بر روی دست چپ توسط همین افراد شکل‌گرفته است. باوجوداینکه پوشیدن ساعت بر روی دست چپ به یک عرف تبدیل‌شده است اما اگر شما چپ‌دست هستید زمانی می‌توانید از این مزایا بهره‌مند شوید که ساعت خود را بر روی دست راستتان ببندید.

عمده فعالیت‌ها توسط دست غالب انجام می‌گیرد.

این مسئله دلیل اصلی همه افرادی است که ساعتشان را در دست چپ می‌بندند. ازآنجایی‌که همه افراد برای انجام کارهایشان بیشتر از دست غالب خود بهره می‌برند پس می‌توان فهمید که دست راستشان فعالیت بیشتری دارد. بنابراین هنگامی‌که ساعت را در دست غالب خود یعنی دست راست ببندید آنگاه احتمال اینکه ساعت شما آسیب ببیند یا دچار خراشیدگی شود بسیار بالا می‌رود. همچنین اگر شما راست‌دست هستید و ساعت خود را در دست راستتان ببندید ممکن است که هنگام انجام کارهای روزانه با مشکل مواجه شوید و به عبارتی ساعت مانع حرکت آزادانه دستتان شود. به‌عنوان‌مثال فرض کنید که اگر یک ساعت بزرگ در دست راست خوددارید و تلاش کنید که با همان دست چیزی را بنویسید مزاحم بودن ساعت یا به عبارتی سخت بودن نوشته را به‌راحتی درک خواهید کرد و به فکر باز کردن ساعت از دست خواهید افتاد.

تنظیم راحت‌تر زمان

اگر راست‌دست هستید می‌دانید که شما اکثر کارهای خود را با دست راست انجام می‌دهید. این بدین معناست که هنگامی‌که با دست راستتان مشغول انجام فعالیتی هستید به‌راحتی می‌توانید با یک نگاه به دست چپ ساعت را ببینید و نیازی نیست که فعالیت خود را متوقف کنید.

دلایل بستن ساعت بر روی دست چپ

به نفع موتور ساعت

اگر راست‌دست هستید در این صورت دست راست شما فعالیت بیشتری دارد. فعالیت بیشتر هم به معنای ضربه‌های ناگهانی یا حرکات قوی و زیاد است که اگر ساعت را در دست راست خود ببندید امکان دارد به موتور ساعتتان آسیب وارد کند و باعث فرسودگی زودهنگام موتور ساعتتان شود. هرگونه ضربه می‌تواند موتور ساعت شمارا فرسوده کند اما ضربه‌های شدید به موتور ساعت آسیب می‌رساند یا حتی امکان دارد آن را به‌طور کامل خراب کند. به‌طور مثال فرض کنید که مشغول چکش‌کاری هستید و ساعتتان را در دست راست بسته‌اید در این صورت ضربه‌های شدیدی به موتور ساعتتان وارد می‌شود که باعث خرابی زودهنگام ساعتتان خواهد شد.

ساعت را بر روی دست چپ ببند تا از آسیب‌ها در امان باشد

همان‌طور که در بالا چندین بار ذکر شد اکثر افراد راست‌دست هستند و افراد راست‌دست هم اکثر فعالیت‌های خود را با دست راست انجام می‌دهند. مسئله‌ی دیگری که مطرح است این است که با توجه به اینکه اکثر افراد جامعه راست‌دست هستند شرکت‌های تولیدکننده ساعت مچی اقدام به طراحی و تولید ساعت برای آن‌ها می‌کنند پس حتی اگر چپ‌دست هم باشید بستن ساعت بر روی دست چپ برای شما منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

بسیاری از ابزارهای روزمره که با آن سروکار داریم برای راست‌دست‌ها طراحی‌شده‌اند به‌طور مثال دستگیره در، قیچی، ماوس کامپیوتر، ساعت و … به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که شما ناچار به استفاده از آن‌ها با دست راست خواهید بود. پس با این اوصاف ساعت اگر در دست راست بسته شود امکان دارد دچار ضربه یا خراشیدگی شود و آسیب ببیند.

بستن ساعت بر روی دست چپ

در پایان

با توجه به آنچه در بالا ذکر شد امروزه فرقی نمی‌کند که چپ‌دست باشید یا راست‌دست، درهرصورت ضرورتی به رعایت قانون پوشیدن ساعت بر روی دست چپ ندارید و می‌توانید ساعتتان را در هر دستی که تمایل دارید ببندید. البته عرف جامعه را اگر بخواهیم در نظر بگیریم بدون در نظر گرفتن راست یا چپ‌دست بودن باید ساعت را در دست چپ خود ببندید اما بازهم اگر با آن راحت نیستید می‌توانید آن را در دست دیگر خود ببندید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *