آموزش های ساعت مچی

چرا ساعت مچی عقب می ماند؟

چرا ساعت مچی عقب می ماند؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که چرا ساعت مچی عقب می ماند؟ رایج ترین مشکلی که برای ساعت مچی های ارزان تا گران قیمت به وجود می آید عقب ماندن آن است. پس هنگامی که به فکر خرید ساعت مچی مردانه یا زنانه افتادید. این تصور اشتباه را که می گوید عقب ماندن تنها برای ساعت های ارزان قیمت است را کنار بگذارید. بسیار مشاهده شده که ساعت های برند و گران قیمت هم با این مشکل روبرو شده اند. برای اینکه به این سوال که چرا ساعت مچی عقب می ماند پاسخ دهیم با ما همراه باشید.
علت های بسیار زیادی وجود دارد که سبب عقب ماندن ساعت مچی شما می شوند و ما قصد داریم در این مطلب به رایج ترین موارد بپردازیم.

عدم نگهداری صحیح ساعت مچی؛ سرویس‌های دوره‌ای

یکی از اولین مواردی که هنگام پرسیدن این سوال که چرا ساعت مچی عقب می ماند می‌توان به آن اشاره کرد، عدم نگهداری صحیح هست. ساعت نیز نوعی دستگاه به شمار می‌آید و طبیعتاً هر دستگاهی نیاز به مراقبت و تمیزکاری دارد و باید به‌طور صحیح از آن مراقبت کرد. بدین معنا که ممکن است ساعت شما پس از مدتی نیاز به تمیزکاری و روغن‌کاری داشته باشد. اگر شما این کار را بعد از مدت‌ها استفاده انجام ندهید ممکن است فرسودگی چرخ‌دنده‌های ساعت باعث عقب‌افتادگی ساعت شود. پس بااین‌وجود به شما توصیه می‌کنیم هرسال یک‌بار یا هر دو سال یک‌بار ساعت خود را به سرویس‌کار حرفه‌ای بسپارید به‌طور صحیح چرخ‌دنده‌ها را تمیز و روغن‌کاری کند و مشکل ساعت شمارا برطرف نماید.

چرا ساعت مچی عقب می ماند؟

قدیمی شدن مدل ساعت مچی

همان‌طور که می‌دانید هر دستگاهی پس از مدت زیادی کارایی اولیه خود را از دست می‌دهد و ساعت هم از این قاعده مستثنا نیست. اگر یک ساعت قدیمی دارید و مدت‌زمان بسیاری از ساخت و استفاده آن می‌گذرد طبیعی است که نسبت به ساعت‌های جدید مدت‌زمان بیشتری را عقب بماند.
اگر شما همچنان به ساعت خود علاقه‌مندید و یا آن ساعت یک هدیه از طرف شخص مهمی است که نمی‌خواهید ساعتتان را با مدل‌های جدید عوض کنید می‌توانید آن را به یک متخصص حرفه‌ای ساعت بسپارید تا با تعویض قسمت‌های خاصی از ساعت مشکل عقب ماندن ساعت را برطرف نماید.

مراقب ضربه دیدن ساعت مچی باشید.

ساعت‌های مکانیکی به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که در برابر ضربه‌های معمولی از خود مقاومت نشان می‌دهند و به همین راحتی تأثیر نمی‌گیرند اما این مورد نمی‌تواند تضمین کند که ساعت از ضربه‌های معمولی آسیب نمی‌بیند. پس اگر ضربه شدیدی به ساعت مچی شما وارد شد احتمال این‌که ساعت آسیب ببیند و فنر آن به جلو بپرد وجود دارد و تنظیمات آن دچار اختلال شود. همچنین ضربه به ساعت می‌تواند کلید فنر ساعت را تغییر دهد.
اگر ساعت شما چندین بار روی زمین یا سطح سخت افتاده و ضربه دیده است امکان عقب ماندن آن وجود دارد؛ زیرا امکان دارد با زمین خوردن آن قطعه‌ای از داخل ساعت مچی شکسته شده باشد یا از جایش بیرون پریده باشد یا شل شده باشد که این اتفاق سبب عقب افتادن ساعت مچی شما می‌شود.
در این شرایط باید ساعت مچی خود را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید یا اگر آسیب شدیدی به آن واردشده است بهتر است آن را برای تعمیر به سازنده ارسال کنید.

تعویض باتری قدیمی؛ یکی از راه‌های جلوگیری از عقب افتادن ساعت مچی

باتری‌ها در ساعت‌های مکانیکی از مهم‌ترین قطعه‌های ساعت به شمار می‌روند. یکی از عواملی که باعث عقب افتادن ساعت مچی می‌شوند قدیمی بودن باتری ساعت است. پس اگر مدت‌زمان بسیاری است که از ساعت خود استفاده می‌کنید و باتری ساعت خود را تعویض نکرده‌اید احتمال اینکه علت عقب ماندن ساعت شما خرابی یا قدیمی بودن باتری ساعت باشد وجود دارد. این مشکل معمولاً پس از تعویض باتری‌های قدیمی با یک باتری اورجینال حل می‌شود. خوشبختانه اکثر باتری‌های ساعت به مدت 4 سال دوام می‌آوردند. بدین معنی که می‌توانید مدت‌زمان زیادی را بدون نیاز به تعویض باتری از آن استفاده کنید.
اما اگر متوجه شدید که ساعت شما هرچند ماه یک‌بار به تعویض باتری نیاز دارد به‌احتمال‌زیاد مشکل دیگری در ساعت شما وجود دارد که برای حل این مشکل می‌توانید ساعت خود را به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید.

چرا ساعت مچی عقب می ماند؟

شل شدن عقربه ساعت علت عقب ماندن ساعت مچی

یکی از دلایل رایج عقب افتادن ساعت مچی شل شدن عقربه‌های ساعت می‌باشد. افرادی که هنگام کار یا ورزش ساعتشان را از دستشان درنمی‌آورند اغلب با این مشکل مواجه می‌شوند. اگر با چنین مشکلی روبرو شدید بهتر است ساعت را به یک متخصص تعمیر ساعت بسپارید تا عقربه‌ای را که شل شده است باز کند و دوباره در سر جای خود محکم ببندد.

نگهداری ساعت در دمای نامناسب؛ علتی برای عقب افتادن ساعت مچی

شاید چیزی که در مورد ساعت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود دمای مناسب برای نگهداری آن‌هاست. ساعت‌های مچی نیز مانند بسیاری از ابزار و وسایل نیازمند نگهداری در دمای خاصی می‌باشند بدین معنی که دمای محیط باید کنترل‌شده باشد. دمای بیش‌ازحد گرم و سرد سبب آسیب رساندن به ساعت می‌شود و ممکن ساعت کارایی خود را از دست بدهد و موجب از دست رفتن زمان در ساعت‌های مچی شود. دمای بیش‌ازحد سرد سبب ورود آب به داخل ساعت می‌شود و حرکت عقربه‌های ساعت را با اختلال روبرو می‌کند. همچنین گرمای بیش‌ازحد نیز روان کننده داخل ساعت را خشک می‌کند و سبب ایجاد اصطکاک روی چرخ‌دنده‌های ساعت مچی می‌شود که این اصطکاک بر روی زمان‌سنجی ساعت مچی تأثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.
همچنین دمای بیش‌ازحد گرم یا سرد می‌تواند باعث انبساط یا انقباض قطعات داخلی ساعت شود و این امربر روی زمان‌سنجی ساعت تأثیر منفی خواهد گذاشت.

خودکار بودن ساعت در عقب افتادن ساعت مچی نقش مهمی دارد

ساعت‌های اتوماتیک برای حرکت نیازمند حرکت مچ دست شما هستند. برای یک ساعت اتوماتیک حرکت و استفاده شما قلب تپنده ساعت محسوب می‌شود. حرکت مچ دست باعث فعال شدن سیم‌پیچی ساعت می‌شود. اگر به‌طور منظم از ساعت خود استفاده نمی‌کنید ساعت قدرت کافی برای حرکت و عملکرد درست را نخواهد داشت. بااین‌وجود لازم است که حداقل هفته‌ای دو بار ساعت خود را به‌صورت دستی بپیچید. برای پیچیدن دستی ساعت اتوماتیک ساعت را از دست خود بازکنید تا در موقعیت اولیه قرار گیرد. تاج آن را بازکرده تا در موقعیت اول قرار گیرد. تاج را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا زمانی که احساس مقاومت کنید به این کار ادامه دهید. تاج را به داخل فشار دهید و ساعت را دوباره در دست خود ببندید تا با حرکت طبیعی دست شما ساعت مچی به حرکت خود ادامه دهد و زمان را به‌درستی نشان دهد.

علت عقب ماندن ساعت مچی چیست؟ قرار گرفتن در معرض میدان‌های مغناطیسی

شاید شما میدان‌های مغناطیسی اطراف خود را نشناسید یا آن‌ها را نادیده بگیرید. میدان‌های مغناطیسی لوازم‌خانگی اعم از تلفن‌های همراه، تلویزیون، زیورآلات، هدفون‌های بی‌سیم و سایر موارد می‌توانند بر کارکرد ساعت مچی شما تأثیر بسزایی بگذارند. پس به یاد داشته باشید که ساعت خود را به مدت طولانی در نزدیکی این اجسام قرار ندهید. چنان چه تصور می‌کنید که ساعت شما تحت تأثیر میدان‌های مغناطیسی قرار دارد بهتر است مشکل را با متخصص ساعت در میان بگذارید.

علت عقب ماندن ساعت مچی

در پایان

اگر ساعت شما با این مشکل روبرو شده است و مواردی که در بالا ذکر شد هم دلیل عقب ماندن ساعت شما باشد به شما توصیه میکنیم که ساعت را در صورت امکان برای سازنده آن بفرستید و اگر این امکان وجود ندارد یا ساعت شما برند و گران قیمت نیست می توانید آن را به یک متخصص ساعت بسپارید تا ساعت شما را تعمیر کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *